Firma, která umí rychle reagovat na potřeby klientů a zákazníků, má na spoučasném trhu obrovskou konkurenční výhodu. Nenechá se převálcovat od svižného startupu. Ale musí na to být připravena, musí umět pracovat s technologií, musí na to mít lidi a musí na to mít nastavený systém práce.

Tady je 7 tipů, které vám mohou pomoci:

1. Spokojenost zákazníka
Identifikace potřeby a její uspokojení tvoří základ, na kterém podnikání stálo vždycky. Potřeby zákazníka se ale mění, chce mít všechno, jednoduše, bez komplikací a hned. Jakmile není spokojený, odchází jinam. Byznys se proto zrychluje. Sázka na jeden produkt s jedním obchodním modelem se přestává vyplácet. Firma budoucnosti není monolit, naopak podnikání staví na vyváženém portfoliu s cílem poskytnout širší nabídku produktů a služeb. Soustřeďte se na klíčové produkty, které baví současné zákazníky, ale nezamrzněte na nich. Inovujte, přibírejte služby, které zákazník chce, které mu usnadní přístup, které budou modernější než ty, co nabízí konkurence.

2. Vlastní ekosystém
Pokud nabídnete originální službu nebo produkt, může kolem něj vyrůst celý ekosystém služeb napříč obory. Díky propracovanému klientskému servisu se například ze společností původně zaměřených na prodej potravin stávají zároveň prodejci telekomunikačních a bankovních služeb, přibírají služby pojišťoven. Technologie umožní rychle vyrůst i malým firmám – stačí vymyslet povedenou platformu pro porovnávání cen či poskytování slev a během několika let na ní můžou zákazníci pořizovat vše od jídla, přes dovolené po nová auta.
Jak komunikovat se zákazníkem, se dozvíte na RECEPCI.

3. Firma ve střehu
Digitalizace a automatizace některých procesů a osekání všeho přebytečného vaše podnikání zjednoduší a tím umožní rychlejší reakci na novou poptávku.
Není lepší zbavit se částí, které firmu zpomalují? V současnosti neexistuje žádná část podnikatelského řetězce, která nemůže být outsourcována. Na trhu je spousta dodavatelů, freelancerů, drobných podnikatelů, kteří dodají služby kvalitně, rychleji a možná i levněji, než když si je zajišťujete sami nebo na ně přibíráte nové zaměstnance.

4. Multifunkční týmy
Umí vaši lidé spolupracovat, nebo sedí zavření ve svých odděleních a zodpovídají se jen svému manažerovi? Posouvají firmu dopředu, nebo spolu soupeří? Jsou spolu útvary v denním kontaktu, nebo se informují jen e-mailem a jednou za měsíc na poradě? Řada firem kvůli tomu, aby zvládla překotnější vývoj a pružnou reakci na poptávku zákazníků rozbíjí starou strukturu a místo ní staví nové týmy. Inovační týmy sestavené z lidí z různých útvarů pracujících společně. Takové týmy mohou úkoly rovnou řešit a nemusejí je jen přehazovat z oddělení do oddělení.
Jak umožnit týmům spolupráci i na dálku? Podívejte se do digitalizované ZASEDAČKY.

5. Výroba v jiném stylu
Technologie se uplatní nejenom v manažerské struktuře a firmách zaměřených na měkčí byznys. Usnadnit lze spoustu procesů ve výrobě, skladech, dopravě. Kromě „hloupých“ robotů na těžkou práci na linkách je už nyní k dispozici mnoho „chytrých“ řešení založených na IoT a umělé inteligenci. Systém pro správu skladů přesně eviduje každý kus zboží, dokáže obsluhu navigovat přesně na místo, kde v řadě regálů zboží leží, umí sám doobjednávat vyexpedované kusy. Také při optimalizaci pásové výroby se dají poměrně snadno posbírat cenná data. Třeba o počtu kroků pracovníků, o jejich evidenci, nasazování do směn. Na základě takových dat je možné výrobu zefektivnit a ušetřit.

TIP T-Mobile: Internet věcí postupně proniká i do menších a středních českých firem. T-Mobile implementuje do vybraných českých firem IoT řešení běžící na speciální síti Sigfox, která je určená právě pro zařízení a čidla běžící na IoT. Posbíraná data umí využít různé aplikace, které usnadní spoustu činností. Lze třeba dálkově provádět odečty vody, připojit čtečky RFID karet a čipů, IoT trackery pro sledování pohybu či teploměry.
Dálkovou správu a propojení zařízení ideálně umožňují M2M tarify, které kombinují volání, datové přenosy, SMS i MMS podle intenzity využití. Stačí vybrat tarif podle vaší M2M aplikace. Zařízení připojené na IoT je díky tomu možné spravovat odkudkoliv pomocí mobilního telefonu.

6. Práce vedle robotů
Automatizace některých činností a robotizace výroby může někoho děsit. Že přijde o práci, že jeho obor převezmou stroje. Není to až tak pravda. Některé činnosti zaniknou nebo se výrazně změní (zákaznický servis, výroba na linkách, účetnictví, administrace), ale zase vzniknou nové (výuka robotů, kontrola, servis, správa dat, analýza). Propuštění a nabírání nových zaměstnanců není nutně podmínka digitalizace. Aplikace a technologie budou pro vaši firmu přínosem, jen když vaši lidé budou vědět, že s nimi dál počítáte, že můžou fungovat i v digitalizované firmě. Musí se naučit nové činnosti, musí umět nové věci používat. Rozhodně nepodceňujte komunikaci ve firmě, vysvětlování, školení a rekvalifikaci.

7. Pohled do budoucnosti
Takhle nějak by to mohlo vypadat v roce 2027: Umělá inteligence řídí klientský servis, zadává pokyny do výroby, skladů.
Stroje vedou účetnictví, řídí auta, většina aktivit je automatizovaná nebo outsourcovaná, téměř všechny zbývající role ve firmě jsou životně důležité a žádné zbytečné procesy je nezatěžují. Většina prací bude založená na projektech, dominantní organizační jednotkou jsou multifunkční týmy, které neustále ženou firmu k inovacím. Tradiční manažeři už téměř neexistují, zaměstnanci nemají stálé šéfy, ale formální mentory, kteří je vedou od projektu k projektu.Přečtěte si, jak vést firmu budoucnosti.