Byznys se mění. Nejen na úrovni korporátů, ale i v nejnižších patrech. A není to jen o tom, že knihkupectví za rohem muselo zavřít, protože nemá zákazníky, nebo o tom, že můžeme ohodnotit taxikáře v aplikaci. Mění se toho mnohem víc. Firma, která prospí nástup nových technologií, nebude jen trochu zastaralá, nebude jen pomalá. Taková firma dost pravděpodobně nebude vůbec, během příštích pěti let zanikne.

Digitalizace a virtualizace jsou pojmy, které zní možná zatím vzdáleně, ale jestli doufáte, že se vašeho podnikání nedotknou, jste vedle. Je jedno, jestli podnikáte v maloobchodě, dopravě, výrobě nebo zemědělství, digitalizace v nejbližších letech ovlivní každé odvětví. A kde jinde, než v kanceláři šéfa by měla vzniknout strategie, jak firmu posouvat dál, jak ji změnit, aby lépe čelila budoucnosti.

Zdroj: Celosvětový výzkum globální poradenské společnosti CEB mezi 578 lídry velkých firem.

Digitalizace jako konkurenční výhoda
Ekonomika se stále více orientuje na služby, na zákazníka. Stačí pár kliků na netu a možnosti výběru jsou obrovské, každý se snadno dostane k hodnocení, zjistí zkušenosti ostatních.

Rychlost, kvalita, inovace, originalita je to, co rozhoduje. Díky novým technologiím můžete snadněji rozšiřovat svůj byznys a nabízet služby i v jiných oborech, než jste dosud byli zvyklí.

Nový styl vedení
Přechod do cloudu, vyházení papírů, pořádání videocallů a nákupu nových aplikací, telefonů a laptopů, to je jen první fáze.

Druhá a mnohem podstatnější je změna uvažování, přístupu k řešení problémů i k zákazníkům, změna organizace práce a dost pravděpodobně i změna stylu vedení firmy.

Přínosy digitalizace jsou vcelku jasné – automatizace některých procesů sníží náklady a zvýší obrat. Firma získá data, která jí pomohou lépe hlídat náklady a rychleji reagovat na poptávku. Manažeři dostanou nástroje, které jim umožní řešit problémy dřív, než způsobí krizi. Ale efektivní to všechno bude až ve chvíli, kdy s tím bude umět celá firma pracovat, kdy na to bude umět pružně reagovat. A tady je hlavní role lídra současnosti i budoucnosti.

Pružná struktura firmy
Podívejte se na svojí firmu skutečně z vrchu. Tam, kde to jde, zkuste ji posunout k horizontální struktuře. Tak abyste neměli na každou činnost jednoho člověka, ale aby toho vaši lidé uměli víc a mohli pracovat na různých projektech, mohli přecházet podle potřeby. Firma bude pružnější.Práce v týmech umožní lepší rozhodování, sledování výkonu a reakci na požadavky zákazníků a klientů. Vstupní náklady na rekvalifikaci či školení spojené s přechodem na novější technologie se vrátí.


Lídr budoucnosti

Uvažuje jinak
Jednou z nejcennějších vlastností lídrů budoucnosti je jejich schopnost vytvořit a vymyslet něco úplně nového. Léty prověřená strategie možná stále funguje, brzy vás ale bude brzdit.

Nikdy nespí
Dlouhodobá konkurenční výhoda už neexistuje. Jedinou konkurenční výhodou, kterou úspěšné firmy a jejich lídři mají, je jejich schopnost rychle reagovat a vymýšlet stále nové konkurenční výhody.

Vypořádá se s chaosem
Přechod na nové technologie a nový systém práce určitě vyvolá trochu chaosu a stresu. Lídr musí přesvědčit své lidi, že digitální strategie je správná cesta, která prospěje firmě i zaměstnancům.

Rozumí si s technologií
Nejvyšší šéf musí v technologiích vidět potenciál a mít jasnou představu, kde můžou firmě pomoci. Přitom nemusí být zrovna IT expert, detailní plán využití cloudu, aplikací a technologií může mít na starosti klidně někoho z nižšího managementu.

Je emočně inteligentní
S nástupem umělé inteligence nebude pracovní prostředí studenější. Naopak empatie a správné zacházení s emocemi bude mít významnější roli. Lídr musí přesvědčit své lidi, že je technologie nepřeválcuje, že pro něj budou dál to nejdůležitější. Bude muset správně delegovat činnosti mezi lidmi a stroji způsobem, který minimalizuje ztráty a maximalizuje efektivitu.

Díky „liqiud workflow“ a automatizaci některých činností (účetnictví, archivace, plánování, výroba…) budete moci náklady osekat dlouhodobě.

Pravděpodobně budete muset ve firmě zavést nové role – budete potřebovat někoho, kdo se bude starat o data, bude rozumět cloudovým službám, bude umět rychle vyhodnocovat zpětnou vazbu od zákazníků.

Jak změnit přístup k zákazníkům – podívejte se na RECEPCI.

V korporátu se takovým lidem říká třeba Chief Digital Officer (CDO) nebo Chief Information Officer (CIO). U vás to může být klidně Jarda, který se dosud staral o telefony a kopírku, jen se k tomu naučí pár nových věcí. Měl by to být člověk, který se bude dál vzdělávat, bude mít orientaci v technologiích a vytipuje pro firmu novinky, které skutečně pomohou.

Trochu terapeut, trochu kouč
Šéf, majitel, ředitel, manažer, lídr, boss, pan vedoucí… ať je oslovení jakékoliv, i role vedení se musí měnit. Není nutné, aby šéf měl nad vším kontrolu, aby to byl dráb s bičem. Dnes je leadership trochu jiný než dřív, kdy šéf všemu rozuměl nejlíp ze všech (nebo si to aspoň myslel) a jenom rozdával úkoly pod sebe. „Osobnost lídra je pořád důležitá, ale v něčem jiném. Není to tolik o kontrole, ale spíš o podpoře, dobré zpětné vazbě, motivaci. Dobrý šéf by měl být empatický, mít rád lidi, umět s nimi pracovat, udávat směr a vizi. Být trochu terapeut, trochu kouč. A není vůbec nutné, aby všemu rozuměl líp než ostatní,“ popisuje roli šéfa Petr Ludwig, autor bestselleru Konec prokrastinace, který se věnuje školení firem i jednotlivců. S tímhle přístupem podpoříte kreativitu vaši lidí, posílíte jejich pocit zodpovědnosti.

Tipy T-Mobile pro lídry budoucnosti:

1. Uvažuji o digitalizaci, ale nic o ní nevím. Uvědomuji si, že mě může konkurence převálcovat, ale netuším, jak by mohla digitalizace pomoci mému byznysu.

Přemýšlejte o konkrétních krocích/činnostech, které firmu zatěžují, ve kterých je pomalá, neflexibilní… Postavte proti sobě výhody a nevýhody digitalizace, stanovte si priority a spočítejte náklady.
Začít se dá tím, že nastavíte manuální procesy tak, aby byly efektivnější, automatizované, škálované. Získáte tím větší kontrolu nad provozem. Mezi prvními kroky bude určitě přechod na cloud a výběr nového tarifu s cloudovými službami. Nebojte se požádat odborníky o radu, dokážou vám připravit nabídku na míru.

2. Začal jsem měnit firemní IT a přecházíme do cloudu s e-mailem a ukládáním dat. Ale zatím netuším, co dál.

V téhle fázi už je třeba mít plán digitalizace. Byla by škoda zůstat u ukládání dat. Zaměřte se na podstatu svého podnikání. Zjistěte si, jaké další služby poskytovatel cloudu nabízí (a zdali vůbec nějaké) a jak je můžete využít (účetnictví, evidence zaměstnanců, služebních cest, analýzu dat…).
Nepodceňujte bezpečnost. I když jste na začátku, každá služba by měla být dostatečně zabezpečená tak, aby firma jako celek dokázala po digitalizaci čelit hrozbám.

3. Připravuji nový byznys model postavený na nových technologiích.

Myslete na to, že podnikání v moderních podmínkách musí být pružné. Měli byste umět měnit byznysplán podle požadavků zákazníků a na takové změny musí rychle reagovat i digitalizované procesy. Zdlouhavé budování vlastní infrastruktury vás může zdržovat. Na změny byznys plánu (nebo třeba sezónní výkyvy v odbytu) by měly reagovat i cloudové služby. T-Mobile dokáže cloud a další služby postavit rychle a na míru. Služby se dají přizpůsobit aktuálním potřebám, platí se průběžně a jen podle skutečně využitých služeb.