Klientský servis je podstatou pružného fungování moderní firmy. Virtualizace a automatizace založená na sběru a podrobné analýze obrovského objemu dat je trend, který brzy klientské služby ovládne. Virtuální agenti (případně chatboti) – tedy něco jako robotičtí softwaroví recepční a asistenti už dnes umí vést se zákazníkem plnohodnotný rozhovor (chat) bez krkolomných otázek a nesrozumitelných odpovědí. Umí poradit, nakonfigurovat výrobek či službu na přání, umí zboží objednat, poslat i vyřídit platbu a případnou reklamaci.
Kde začít? Vytvořením moderní platformy pro jednoduchý přístup zákazníků k produktům nebo službám. Umožněte lidem snadno objednat, hodnotit, reklamovat. Buďte originální. I holič na malém městě může díky přehlednému on-line systému objednávání získat nové klienty a přetáhnout je konkurenci.
Pro nastartování dalších sužeb je nezbytné nahrazení papíru a přebytečných ručních procesů technologií a softwarem. To umožní relevantní sběr dat, rychlé reakce a úpravu služeb a produktů na míru.
Chcete se zbavit papíru? Podívejte se, jak digitalizovat své dokumenty.
Podle údajů statistického úřadu z loňského ledna využívalo některou z placených cloudových služeb 18 % firem – nejčastěji e-mail a ukládání dat. Naopak aplikace analyzující informace o zákaznících (CRM) patří k nejméně využívaným možnostem.
Na to, jak vyřešit správu a ukládání dat se podívejte do SERVEROVNY.
Tip T-Mobile: Data science je odborná práce, na kterou dost pravděpodobně zatím nemáte ve firmě žádné lidi. Stejně jako ukládání dat v cloudu, je možné i jejich další zpracování objednat u poskytovatele jako službu. T-Mobile dokonce nabízí svoje vlastní (samozřejmě anonymizovaná) data o desítkách tisíc zákazníků. Zná jejich polohu v mobilní síti, má údaje o využívání internetu, sledování televize i provozu aut.
Tahle data umí analyzovat a poskytnout vlastním klientům jako placený servis v rámci služby Big Data.
A to je chyba. Uložená data sama o sobě nemají moc velkou hodnotu. Ta je skrytá právě v jejich dalším zpracování a analýze. Teprve z ní je možné pochopit vlastní zákazníky a vytvořit pro ně dokonalý produkt nebo službu.
Data science je oblast zaměřená právě na zkoumání dat a hledání odpovědí na otázky a to dokonce i na ty, které nemusely být předem položeny. „Právě data science je ta chvíle, kdy operátor předpoví, že si v brzké době budete chtít koupit nový telefon. Banka z plateb kartou zjistí, že se chystáte na dovolenou a nabídne vám pojištění. Nebo obchodní řetězec po prozkoumání účtenek zvýší prodej piva jeho přesunutím k regálu s dětskými plenami,“ popisuje Filip Marek, expert T-Mobile v oblasti big data a data science.
Co také umí analýza dat:
– najít vhodné místo pro provozovnu, obchod nebo kancelář
– doporučit otevírací dobu podle nároků zákazníků
– zvýšit efektivitu marketingových akcí
– doporučit rozšíření portfolia nabízených služeb podle potřeb zákazníků
Výsledkem analýzy může být doporučení pro majitele obchodu s potravinami, jak zvýšit příjmy. „Vidíme například nárůst počtu lidí v pracovní dny kolem oběda, ale tento nárůst se nepromítne do počtu transakcí. Tehdy doporučíme zvážit prostor pro občerstvení přímo u prodejny nebo inzerovat nabídku baget a hotových jídel,“ dodává Filip Marek.
Podle dat o pohybu, je možné zjistit, odkud zákazníci do prodejny jezdí a vytipovat tak lokality pro případné rozšíření prodejní sítě.